FAQ

Vad är ADAS?

ADAS (Advanced Driver Assistance System) använder bildbehandlingskameror, radar, ljusdetektering och avstånd och andra sensorer för att övervaka fordonets omgivning och upptäcka potentiellt farliga situationer. Syfte: att öka säkerheten genom avancerad situationsmedvetenhet och minska kollisionsmöjligheter.

Sensorer som används i ADAS inkluderar kameror, radar, lasrar och ultraljud. De kan upptäcka ljus, värme, tryck och andra variabler som används för att övervaka fordonets tillstånd. Vanligtvis placeras de i främre och bakre stötfångare, sidospeglar, fordonshytt och vindskyddsglasögon.

Vilka är tillämpningarna?

ADAS innehåller vanligtvis Traffic Message Channel (TMC), Intelligent Speed Adaptation (ISA), fordonskommunikationssystem och andra förarassistentsystem. De specifika systemen är följande:

Fordonshytt:
1) Varningssystem för körfält

2) Lane Keeping Assist

3) Trafikskylt / signaligenkänning

4) Nattvisionssystem

5) Driver Status Monitor

6) Varning för elfordon

7) Hill Descent Control

Främre:
1) Parkeringsassistent

2) Adaptivt front- / belysningssystem

3) Adaptiv farthållare

4) Detektering av fotgängare

5) Nödbroms

Bak:
1) Omvänd bild

2) Parkeringsassistent

3) Bakre kollisionsvarning

Sida:
1) Surroundvy

2) Blindpunktavkänning

När ska jag använda ADAS?

Under normala omständigheter, efter reparation i en olycka, måste kalibrering av relevanta hjälpsystem utföras. När du demonterar eller installerar om övervakningskomponenter som kameror, radar och sensorer, byter ut fordonets styrenhet eller fordonets höjd har ändrats måste hjälpsystem och andra kalibreras.

Till exempel: ACC-kalibrering måste utföras i följande fall.

1. Reparera eller byt ut radarsensorstyrenheten Adaptive Cruise Control (ACC)

2. ACC radarsensoravvikelse utanför det normala området

3. Justera läget för ACC-radarsensorn på fordonets kaross

4. Reparera eller byt ut stötfångaren eller kylargrillen

5. Justera chassit

Hur använder jag MaxiSys ADAS?

Utför följande steg innan du installerar kalibreringsverktygssatsen.

① Parkera fordonet på en plan och plan yta med framhjulen riktade rakt och se till att det inte finns några föremål

framför fordonet.

② Fordonets kylvätska och motorolja bör vara på rekommenderade nivåer och bensintanken full. Fordonet borde

inte bär någon last (passagerare eller last).

③ Anslut VCI till fordonet och anslut diagnosverktyget till fordonet (om det är anslutet via kabel, tack

leda kabeln genom fönstret).

④ Stäng fordonsdörrarna.

Justera däcktrycket till det rekommenderade värdet.

⑥ Förberedelserna varierar beroende på fordon och system. Följ instruktionerna på MaxiSys ADAS

för att säkerställa korrekt kalibrering.

Vad är ADAS -frontkamera?

Frontkameran fångar upp det som finns framför fordonet. Den används i ett antal ADAS-system, inklusive Lane Departure Warning (LDW), Lane Keeping Assist (LKA) och Traffic Sign / Signal Recognition (TSR) -system, ofta i kombination med andra sensorer, kameror eller avkänningssystem för att tillhandahålla indata .

Vad är ADAS 360 ° kamera?

360 ° eller Surround View Camera System använder flera kameravyer för att skapa en 360 ° uppifrån och ner (fågelperspektiv) som omger fordonet. Detta system används i både passiva (visade instruktioner) och aktiva (autonoma) parkeringsassistanssystem.

Vad är ADAS Radar Sensor?

ADAS radarsensorer upptäcker fasta och rörliga föremål på olika avstånd runt fordonets omkrets. Olika radartyper och frekvenser används i olika ADAS-system. Ultra short-range radar (USRR) och short-range radar (SRR) ger data för blind-spot-detektering (BSD) och lane-change assist (LCA), medan system inklusive adaptiv farthållare (ACC) använder radar med längre räckvidd.

Hur kan jag skaffa ADAS-programvaran?

För att få den värdefulla ADAS-kalibreringsprogrammet kan du köpa MaxiSys ADAS-surfplatta eller köpa ADAS-kalibreringsprogramvaruuppgraderingen för din befintliga MaxiSys-surfplatta.

Vilka är ADAS tekniska verktyg och var finns de i mitt fordon?

Kameror, sensorer, ultraljud, radar och LIDAR är några av de system som används för att fånga information om körmiljön, inklusive kör- eller statiska fordonsposition, fotgängarplats, vägskylt, körfält och korsning, väg (kurvor) och körförhållanden (dålig sikt eller kvällskörning), använd den informationen för att instruera fordonet att vidta sina förutbestämda åtgärder. Kameror, sensorer och avkänningssystem är vanligtvis placerade framför och bakre stötfångare, vindruta, frontgaller och sidospeglar och backspeglar.

Vad händer om min bil inte är i vågrätt läge?

ADAS-kalibreringsprocedurer bör utföras på ett jämnt golv. Om en justeringslyft används för utjämning kan kalibreringsprogrammet Autel tillhandahålla justeringsinformation och kalibreringsramen kan enkelt höjas eller sänkas för att vara i nivå med fordonet.

ADAS är en kalibreringsutrustning för att grundinställa och kalibrera moderna fordons olika sensorsystem. Användningsområden är bla. för Plåtverkstäder, Däckverkstäder och Glasverkstäder. Utrustningen köps tillsammans med Maxisys: Elite, MS906TS, MS906BT, Standard. Eller om ni redan har en Maxisys enhet kan appen aktiveras i er befintliga enhet. Framtiden är här.
  • PASSIVA SYSTEMSTÖD ACC Adaptiv Farthållare LDW Filassistans Varning NVS Nightvision System BSD Dödavinkel Varning AVM 360 Omgivningsvy RCW Bakåtkollision Varning HUD Head-Up Display
  • AKTIVA SYSTEMSTÖD Automatbroms Filassistans Stöd Adaptiv Frontbelysning Dödavinkel Ingripande Fotgängare Skyddsystem Automatisk Parkeringshjälp Förare Trötthetsövervakning
SpecsBeskrivning
OperativsystemAndroidTM 4.4.2, KitKat
ProcessorSamsung Exynos sexkärniga processor (1,3 GHz fyrkärnig ARM Cortex-A7 + 1,7 GHz Dual-core ARM Cortex-A15)
Minne2 GB RAM och 64 GB inbyggt minne
Display9,7-tums kapacitiv LED-pekskärm med 1024×768 upplösning
AnslutningWi-Fi (802.11 a / b / g / n / ac) USB: 2.0 BT v.2.1 + EDR SD-kort (stöd upp till 32 GB) HDMI
Bakkamera8,0 megapixel, AF med ficklampa
SensorerGravity Accelerometer, Omgivande ljussensor (ALS) Tablet-ljud, Input / output, Mikrofon, Dubbla högtalare, 3-band 3,5 mm stereo / standard headsetjack
Batteri11000 mAh 3,7 V litiumpolymerbatteri Laddas via 12 V AC / DC strömförsörjning med temperaturen mellan 0 ° C och 45 ° C
Ingångsspänning för platta12 V (9-24 V)
Effektförbrukning 6,5 W
Driftstemperatur0 till 50 ° C (32 till 122 ° F)
Förvaringstemperatur-20 till 60 ° C (-4 till 140 ° F)
Mått (BxHxD)300 mm (11,81 ”) x 220 mm (8,66”) x 50 mm (1,97 ”)
ViktNW: 1,42 kg (3,13 lb), GW: 8,655 kg (19,08 lb.)
ProtokollISO 9142-2, ISO 14230-2, ISO 15765-4, K / L-Line, blinkande kod, SAE-J1850 VPW, SAE-J1850 PWM, CAN ISO 11898, Highspeed, Middlespeed, Lowspeed och Singlewire CAN, GM UART, UART, Echo Byte Protocol, Honda Diag-H Protocol, TP 2.0, TP 1.6, SAE J1939, SAE J1708, Feltolerant CAN
SpecsBeskrivning
Kalibreringsram Mått (BxDxH)(BxDxH), 2510mm (98,82 “) x 714mm (28,11″) x 1480-2105 mm (58,27-82,87”)
KalibreringsramviktNW: 74,5 kg (164,24 lb.) GW: 152 kg (335,1 lb.)
Mönsterkortstorlek (LxB)1360 mm (53,54 “) x 960 mm (37,80”)
Tvärstångslängd2510mm (98,82 ”)
Mätområde för tvärstångens höjdHöjd min = 350 mm (13,78 ”) Höjd max = 950 mm (37,40”)
Mätområde för mönsterkortets höjdHöjd min = 1000 mm (39,37 ”) Höjd max = 1600 mm (62,99”)
Nominell effekt24 V, 3A
Laserkapacitet3V, 25mA
LaserbatteritypAA 2×1,5V
Kalibreringsram fungerarTemp. 0 ℃ till 50 ℃
KalibreringsramlagringTemp. -20 ℃ till 60 ° C
LaserklassKlass 2
CertifieringCE, FCC, RoHS
Artikel
Art. nr:
System
Huvudram-Kalibreringsställning + Tvärbalk CSC0600/03 & CSC0600/05
H Balk för montering av tavlor CSC0600/02 Hållare för div. mönstertavlor
Hjulklampar med Laserhuvud CSC0500/01 & CSC0500/02 Injustering av fordonet mot huvudramen
VW LDW CSC0601/01 Filassistans Varning & Frontkamera (LDW-Lane Departure Warning)
Mercedes-Benz LDW CSC0601/02 Filassistans Varning & Frontkamera (LDW-Lane Departure Warning)
Honda/Acura LDW II CSC0601/08-L & CSC0601/08-R Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning)
Toyota/Lexus LDW I CSC0601/11 Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning)
Toyota/Lexus LDW II CSC0601/15 Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning)
Nissan LDW I CSC0601/03-L & CSC0601/03-R Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning)
Nissan/Infiniti/Renault LDW II CSC0601/06-L & CSC0601/06-R Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning)
Hyundai/KIA LDW I CSC0601/07 Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning)
Hyundai/KIA LDW II CSC0601/09 Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning)
VW, Porsche, BMW, Nissan, Infiniti, Hyundai och KIA ACC Reflector,V1 CSC0602/01 Radarkalibrering, Adaptiv Farthållare (ACC- Adaptive Cruise Control)

Allt I stantard plus:

ARTIKEL
ART. NR:
SYSTEM
Nissan LDW IIICSC0601/04Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 3
Mazda LDW IICSC0601/12Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 1
Mazda LDW IICSC0601/13Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 2
Mercedes LDW IICSC0601/19Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 2
Mitsubishi LDWCSC0601/122Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning)
Subaru LDW ICSC0601/14Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 1
Alfa-Romeo LDWAUTEL-CSC0501_10Filassistans Varning (LDW-Lane Departure Warning) 1

Broschyr

Kalibreringsförfaranden bör utföras på ett plant golv. Vissa fordon kräver att mål placeras 20 meter från fordonet. Under andra procedurer ska inriktningen utföras med starkt bakgrundsljus.

Försök att undvika följande eftersom de kan påverka en kalibrering;

Snabba och enkla nivelleringsprocedurer

MaxiSYS-mjukvaran ger grafiska instruktioner som är enkla att använda genom inbäddade hjälpfiler för att säkerställa korrekt placering av kalibreringsramen och panelerna och vägleda teknikern genom alla kalibreringsstegen för att planera och centrera fordonet korrekt

Rampositionering

Inställning av hjulklämma

Lasernivelleringsram

Rampositionering

Inställning av hjulklämma​

Lasernivelleringsram

MaxiSys ADAS Kalibrerings Tillbehör

ACC

Adaptive Cruise Control

Automatic Emergency Brake

LDW

Lane Departure Warning
 
Lane Keeping Assist

NVS

Night Vision System

Adaptive Front Lighting

BSD

Blind Spot Detection
 
Blind Spot Intervention

AVM

Around View Monitoring

Pedestrian Protection System

RCW

Rear Collision Warning
 
Automatic Parking

HUD

Head Up Display
 
Driver Drowsiness Monitor

Fordon kan svara med passiva varningar eller vidta aktiva åtgärder i särskilda körsituationer om de är utrustade med ADAS-system. ADAS-sensorer behandlar signaler och skickar en ingång till delsystem som ger önskad effekt.

Efter reparation av ett fordon måste alla sensorsystem kalibreras, annars fungerar inte ADAS-systemet korrekt.

Det finns flera avancerade förarassistanssystem för att hjälpa förare att känna igen och reagera på vägrisker. Avancerade förarassistanssystem använder bildbehandlingskameror, radar, lidar, dynamisk belysning, elektromagnetiska sensorer och ultraljud för att övervaka fordonets omgivning och upptäcka potentiellt farliga körsituationer. När en farlig situation upptäcks varnar fordonet föraren eller vidtar korrigerande åtgärder för att förhindra kollision.

Mönsterkort & målkorthållare

Klistra in olika mönster för kalibrering av olika fordon för körningsvarningssystem.

EUROPEAN

BENZ / PORSCHE / AUDI / VW / BMW / MINI / FIAT / VOLVO / JAGUAR / MASERATI

ASIAN

NISSAN / ACURA / HONDA / TOYOTA / LEXUS / INFINITI / KIA / MAZDA / HYUNDAI / SUBARU

AMERICAN

GM / CHEVY / CADILLAC / BUICK / JEEP / CHRYSLER / DODGE / FORD / LINCOLN

ADAS Introduktions videos