Maxiflash J2534 Softbridge

MaxiFlash Elite Omprogrammerings verktyg erbjuder de viktigaste funktionerna som önskas av OEM-kunder: tillförlitlighet, snabb prestanda och flexibilitet. Med hjälp av OEM-programvara, är detta ett premium verktyg som erbjuder programmeringsmöjligheter på återförsäljare nivå för alla märken, alla modeller som är byggda efter J2534 standard (generellt 2004 och nyare) till ett överkomligt pris. Dessutom elimineras behovet av olika kommunikations interface till olika OEM mjukvaror. (OEM mjukvara anskaffas separat från resp. generalagent/fordonstillverkare, Priser, abonnemangsvillkor och användande varierar därför mellan olika bilmärken)

  • Fungerar som softbridge för ECU uppdatering/mjukvaro nedladdning generellt för bilar nyare än 2004 med OEM programvara
  • Helt kompatibel med både SAE J2534-1 och J2534-2 omprogrammering standarder
  • Utför standardvidarekopplings J2534 funktionalitet
  • Kompatibel med bla. Toyota Techstream Volvo VIDA, Honda HDS, Jaguar-Land Rover IDS och BMW 3G, VAG Odis för OEM diagnostik/Flashing
  • Snabb prestanda säkerställer snabbt omprogrammering av även de nyaste kontrollmodulerna
  • Trådlös med avancerade nätverksfunktioner
  • Inbyggd trådlös och datalagring
  • Robust design för att motstå tuffa miljöer
  • Direkt strömförsörjning via fordonets diagnosuttag
  • Gratis online programvaruuppdatering via Internet
Inmatnings Volt
6VDC till 26VDC
Tillförd ström
350mA @ 6VDC 200mA @ 12VDC 110mA @ 24VDC
Drift temperatur
0°C till +60°C (omgivning)
Förvarings temperatur
-65°C till +100°C (omgivning)
Storlek
Längd: 183.8 mm Bredd: 135.5mm Höjd: 41 mm
Vikt
0.54kg
Protokoll
ISO 9142-2, ISO 14230-2, ISO 15765-4, K/L lins, Flashing Code, SAE-J1850 VPW, SAE-J1850 PWM, CAN ISO 11898, Highspeed, Middlespeed, Lowspeed och Singlewire CAN, GM UART, UART Echo Byte Protocol, Honda Diag-H Protocol, TP 2.0, TP 1.6, SAE J1939, SAE J1708V
  • MVCI till OBDII Kabel
  • WiFi Antenn
  • Installations CD
  • USB Kabel
  • Användarmanual
  • AC/DC Strömadapter

Standard SAE J2534 (Society of Automotive Engineers) formulerar den standardiserade kommunikations grunden för omprogrammering av styrenheter i dagens fordon. Nu behöver bara en oberoende verkstad en Euro 5-kompatibla testare, en PC med Windows operativsystem, USB och en Internet-anslutning till online-portal/abonnemang för fordonstillverkaren.

OBS! att Autel inte tillhandahåller dessa abonnemang vid köp av Maxiflash J2534 softbridge, ev. avgifter och abonnemangskostnader varierar mellan olika bilmärken och betalas direkt till resp. OEM leverantör.

Klicka på ikonerna för att öppna en länk till OEM portalen till respektive bilmärke

Att använda Euro 5 Pass Thru (J2534).

Det är extremt viktigt att spänningsmatningen i fordonet inte understiger 12 volt. Detta gäller konstant vid allt arbete relaterat. Vissa operationer kan göra att komponenter kan komma att aktiveras och på så sätt orsaka spänningsfall. För att säkerställa att spänningen hålls stabilt rekommenderas att fordonet ansluts till en laddare anpassad till fordonets rekommendationer om amperestyrka. Om spänningen sjunker för lågt ner kan mjukvarunedladdningen misslyckas och risken är stor att styrenheten tar skada som resultat.

För att bli säker på hur Euro 5 Pass Thru fungerar rekommenderar vi att ni börjar med ett fordonsmärke och ett fordon som ni har god tillgång till, innan nedladdning på kundfordon börjar erbjudas. Ta god tid på er och följ alla instruktioner på fordonstillverkarens portal eller webbsida. Om ni har frågor om hur ni ska gå till väga, ta kontakt med fordonstillverkarnas supporttjänst. Information om detta återfinns på respektive portal eller webbsida. Ta gärna kontakt med fordonstillverkarna innan ni påbörjar arbete mot fordonet för att säkerställa hur ni ska gå till väga och att ni har den utrustning som krävs.

Euro 5 Pass Thru kräver en dator med anslutning till internet och den som ska utföra mjukvarunedladdningen bör vara van att arbeta med datorer och internet.

När ni börjar erbjuda att uppdatera mjukvaran i kundfordon är det några saker som ni ska veta och i vissa fall informera kunden om. Först av allt, mjukvarunedladdningen är en tjänst som inte går att återställa. Om ett fordon har uppdaterats kan man inte få tillbaks den ursprungliga mjukvaran. Det är möjligt att ny mjukvara kan påverka karaktäristiken för fordonet, vilket innebär att det kan upplevas annorlunda. Tomgång kan höjas eller sänkas, växlingar i en automatisk växellåda kan uppföra sig annorlunda etc. Som sagt, det finns ingen metod att återfå ursprungsvärdena om kunden inte tycker om det som har förändrats. Detta är inte något som händer ofta, men det är viktigt att klargöra det för kunden innan arbete påbörjas.

Tiden det tar att utföra en mjukvarunedladdning varierar mellan olika fordonstillverkare och modeller. I vissa fall byts hela mjukvaran ut och vissa fall uppdateras flera styrenheter på en gång eller i följd. Genomsnittstiden för att uppdatera en styrenhet är ca 20 minuter, men den snabbaste kan ta mindre än en minut och i vissa fall kan det ta upp till flera timmar för att slutföra en mjukvarunedladdning.

Mjukvarunedladdning kan misslyckas på grund av felaktiga ledningar eller fel i styrenheten. En annan orsak skulle kunna vara spänningsfall. Om nedladdningen skulle misslyckas, börja om och se till att alla förutsättningar är korrekta och att alla instruktioner följs. Vid upprepat misslyckande kontakta fordonstillverkarens support för Euro 5 Pass Thru programmering.