FAQ

F: Problem och lösningar: TPMS-delar

Problembeskrivning 1:
TPMS-lampan tänds på instrumentbrädan i mitt fordon 2005, vad ska jag göra?

 

Lösning:
Däcktryckskontrollmodulen kan vara felaktig. Använd ett Autel-verktyg med OBDII-anslutningsfunktioner som TS508 eller TS608 för att upptäcka felkoder i TPMS-modulen. Du kan behöva reparera eller byta ut en del i systemet, t.ex. en sändare eller mottagare.

 

Problembeskrivning 2:
Mitt fordon kolliderade. Nu lyser mitt TPMS-ljus. Vad gör jag?

 

Lösning:
Fordonet kan ha en skadad TPMS-modul eller sensorer som inte fungerar eller båda. Använd ett Autel TPMS-verktyg för att kontrollera sensorerna och styrmodulen.

Om sensorer inte aktiveras måste sensorerna bytas ut. Programmera Autels MX-sensorer för att ersätta sensorer. Följ fordonstillverkarspecifika omlärningsprocedurer som visas på ditt Autel-verktyg. Om sensorerna inte läser om igen ansluter du Autel TPMS till OBDII-porten för att söka efter systemfel. Du kan behöva reparera eller byta ut en del i systemet, t.ex. en sändare eller mottagare.

F: Problem och lösningar: Lär dig om proceduren

Problembeskrivning 1:
Jag kan inte slutföra sensorn igen.

 

Lösning:
Följ noga steg-för-steg-instruktionerna som visas under Lärprocedur på ditt Autel-verktyg.

 

Problembeskrivning 2:
Jag utförde automatisk omlärning och körde fordonet men lyckades inte lära om ID igen.

 

Lösning:
Kör fordonet konsekvent med en hastighet på mellan 25 km / h och 100 km / h (15 mph och 62 mph) under hela omlärningsprocessen.

Vänta minst 15 minuter innan du börjar en andra omlärning.

F: Problem och lösningar: däcktryck

Problembeskrivning:
Fordonets TPMS-lampa visas med meddelandena “kontrollera däcktrycket” och “lågtrycksförhållandet”.

 

Lösning:
1. Se till att däcktrycket överensstämmer med fordonstillverkarens rekommenderade tryck. Fordonsdäckskylten, placerad på förardörrens dörrkarm, visar det rekommenderade lufttrycket. Kontrollera däckens slitage och läckage. Det är bäst att blåsa upp däck när det är kallt.

 

2. Pumpa däcken till 10-15 kPa (1,5 till 2 Psi) över det lufttryck som rekommenderas på däckskylten. Vänta i 15 minuter och töm däcket till rekommenderat tryck. Pumpa aldrig däcket mer än 30 procent av det rekommenderade värdet.

 

Det måste noteras att

 

1) Det nominella däcktrycket bör aldrig överstiga fullbelastningstrycket, särskilt fordon med modifierade däck; och

2) Fordonet ska aldrig köras med överdrivna däck.

F: Problem och lösningar: Sensormontering

Problembeskrivning 1:
Sensorer är ordentligt monterade och har omlärts till fordonet. TPMS-lampan visas några dagar senare och indikerar ”lågt tryck”. Jag aktiverade sensorerna och däcken läste lågt tryck.

 

Lösning:
Kontrollera ventilspindlarna på alla sensorer så att det inte finns något luftläckage.

 

Problembeskrivning 2:
Inklämningssensorer är korrekt monterade, men jag har problem med att demontera däcken.

 

Lösning:
Däck läcker om brickan inte är ordentligt monterad mot den yttre fälgen. Dra åt skruvmuttern med hjälp av positioneringsstiftet. Dra inte åt för hårt.

F: Problem och lösningar: Sensor-ID

Problembeskrivning 1:
Mitt verktyg visar ett varningsmeddelande om “duplicerat sensor-ID”. Jag kan inte slutföra omlärningsproceduren och TPMS-fellampan förblir tänd.

 

Lösning:
Samma sensor kan ha aktiverats två gånger och därför visar verktyget dubbla ID: n.

När du aktiverar sensorer, följ proceduren som visas på skärmen och aktivera varje sensor vid ratten i den ordning som visas på skärmen.

Varje sensor på varje hjul måste ha ett unikt ID. Om två sensorer visar samma ID måste du byta ut sensorn eller programmera om MX-sensorn med ett unikt ID.

 

Problembeskrivning 2:
Jag lärde mig igen sensor-ID: n till mitt fordon via OBD-omlärningsprocessen, men efter att ha kört fordonet för tiden och med den hastighet som rekommenderas i omlärningsproceduren visas TPMS-lampan igen.

 

Lösning:
Aktivera sensorerna och se till att de fungerar och kan läsas.

 

Problembeskrivning 3:
Jag programmerade MX-sensorer via manuell inmatning, men efter körning visas fordonets TPMS-ljus.

 

Lösning:
Se till att det ursprungliga sensor-ID: t matades in korrekt.

 

Problembeskrivning 4:
Däcken på mitt fordon roterades och TPMS-lampan visas efter körning. Efter att ha inspekterat däcken fann jag att det främre högra däcket var lågt, inte det främre vänstra däcket som bilens instrumentbräda indikerade.

 

Lösning:
Sensorerna måste omläras till fordonet. Efter däckrotationen matchar inte de registrerade ID: n och deras motsvarande plats det som är registrerat i fordonets ECU.

F: Problem och lösningar: Sensorfrekvens
Problembeskrivning: På mitt Autel TPMS-verktyg valde jag fordonets modellår för att aktivera sensorer. Både 315MHz och 433MHz frekvenser är tillgängliga. Vilket alternativ ska jag välja?   Lösning: Vissa fordonstillverkare använder både 315MHz och 433 / 434MHz sensorer under samma modellår. Till exempel använde Audi antingen 315MHz eller 433MHz frekvenssensorer på sina A6-fordon 2005 och 2007. Välj en frekvens och försök att aktivera. Om sensorn inte aktiveras väljer du den andra frekvensen och försöker aktivera sensorn.